För att tillverka ett enda 500 kilos bilbatteri krävs bearbetning av cirka 250 000 kilo material i gruvor någonstans på jordklotet för att utvinna de metaller som behövs.
Många politiker anser att elbilar är lösningen på trafikens miljöproblem och bilindustrin rättar sig så småningom därefter. Tesla utnyttjar trenden suveränt. Elbilen förorsakar inga koldioxidutsläpp, åtminstone inte när den används. Men, elbilen behöver energi för att komma fram, cirka 20 kWh per 100 km.
Lagringsförmågan för ett batteri är cirka 1 kWh per tio kilo batteri. För en sträcka om 100 km behöver man ett batteri på 200 kilo. För en räckvidd på 400 km behövs ett batteri som väger cirka 800 kg. I snitt har elbilarna ett batteri på 500 kilo.
Tillverkningen av batterierna kräver en stor mängd speciella metaller (till exempel litium och kobolt) som till stor del utvinns bland annat i Kina och i Kongo . Gruvdriften som krävs för utvinningen är betydande. Med anledning av detta vittnade forskaren Mark P Mills,Manhattan Institute, den 3 februari inför den amerikanska senatens utskott för naturresurser. Konklusionen av hans vittnesmål: För att tillverka ett enda 500 kilos bilbatteri krävs bearbetning av cirka 250 000 kilo material i gruvor någonstans på jordklotet för att utvinna de metaller som behövs. Det är tjugo gånger mera än den mängd bränsle (i kilo) som en genomsnittsbil med förbränningsmotor (diesel eller bensin) förbrukar under sin livstid.
Är batteriet miljövänligt? Knappast
Sedan följer ytterligare några frågor: Hur genererar man elenergin som krävs för laddningen av batteriet? Med naturgas? Kol? Vindmöllor?Solpaneler?Atomkraftverk? Hur gör man sig av med batterierna när de är uttjänta? Vikten är alltså 500 kilo.
Var och en som har en mobiltelefon har väl noterat att (litium)batteriet har en irriterande kort livslängd. Och vid kyla fungerar det inte alltid perfekt. Men, det batteriet väger väl cirka 50 gram och inte 500 kilo Har miljöexperterna tänk efter ordentligt?