Många menar på att framtiden uteslutande stavas elektrifiering i form av batteri-elbilar. Det är något Oliver Zipse, vd på BMW, inte håller med om.
När det gäller batterier i elbilar krävs det enorma mängder resurser, och världsomfattande leveranskedjor.
Det förutsätter i sin tur att man i allt högre utsträckning förlitar sig på aktörer bortom Europas gränser, vilket inkräktar på den inhemska bilindustrins självständighet.
Måste vidga vyerna
Enligt BMW:s vd är det bara förbränningsmotorer och vätgas som kan säkerställa att europeiska aktörer kan tillverka bilar nästan ”självförsörjande”.
Enligt Oliver Zipse kan Europa stå i farozonen för utpressning från underleverantörer om kontinentens bilmärken uteslutande satsar på batteri-elbilar, skriver Handelsblatt.
Fråga om ansvar enligt BMW
”Jag anser att det är vårdslöst att låta politiken bestämma att det är dags att avfärda förbränningsmotorer”, förklarade Zipse i en intervju med tyska Handelsblatt.
Den tyska vd:n är emot en strategi där man helt och hållet stänger dörren för förbränningsmotorer, och därmed hindrar att alternativa drivmedel att äntra marknaden.
En balansgång
Tillverkningen av en fossilmotor kan nästan helt genomföras med råvaror som redan finns i Europa. Fossila bränslen måste å andra sidan i många fall importeras från platser långt bort.
När det gäller elbilar är tillverkningen i det stora hela betydligt värre för miljön, vilket innebär att elbilar behöver köras i tusentals mil innan deras miljömässiga fördelar ger utdelning.