Målet var att bara sälja elektriska bilar i Europa och andra utvecklade marknader från 2030. Nu kapar Mercedes-Benz den målsättningen rejält.
Mercedez-Benz sålde i fjol drygt 240 000 elbilar, motsvarande 12 procent av företagets totala antal sålda personbilar. Det är åtminstone 168 000 färre än målet om en 20-procentig andel för 2023, enligt den tyska tidningen Handelsblatt.
2021 meddelade bolagets svenska vd Ola Källenius att Mercedes målsättning är att bli ett renodlat elbilsmärke till 2030, på de marknader där det är möjligt. Slutsatsen nu tycks vara att det inte är möjligt på någon marknad. Det formuleras i stället en målsättning om att försäljningen under andra halvan av detta decennium till hälften ska utgöras av laddbara bilar, vilket alltså även innefattar laddhybrider.
Mercedes flyttar nu fram 2023 års mål om cirka 20 procents elektrisk andel till i år – men i en försvagad form som alltså innebär att andelen inte gäller enbart elbilar, utan elbilar och laddhybrider.